Sten André Vangen var solgt da han så den. En knallrød Ford Mustang med en utstråling som truet med å sprenge utstillingslokalene hos Vestlandske-Auto. Noen dager senere var også Mustangen solgt.

- Selv handelen går fort i svingene med en Ford Mustang, smiler den 29 år gamle Mustang-eieren fra Kristiansund.

Ikonisk

Sten André realiserte guttedrømmen da han punget ut for et råskinn av en sportsbil. Den eneste i hele verden hvor Ikonstatus er standardutstyr.

- En Ford Mustang har jeg drømt om så lenge jeg kan huske. Hvem har ikke det? Ford Mustang er jo legendarisk. Da den ble lagt ut for salg ble jeg trigget av litt sånn nå eller aldri, forteller Sten André.

 

Sprø

Med et bredt smil om munnen kunne han trille gliset ut av utstillingslokalene til Vestlandske Auto og ta den med hjem til Kristiansund.

- Mora mi mente jeg måtte være sprø inntil hun fikk se bilen. Da handlet alt om at hun måtte få prøve den, ler Sten André.

 

Ford-tekniker

29-åringen har vokst opp i en Ford-familie, han er utdannet Ford-tekniker og jobber hos Ford-forhandleren Auto 8-8 i Kristiansund. Nå er han eier av Fords ikon-juvel. Bilen er med andre ord i de beste hender.

 

Supersuksess

Den nye Ford Mustangen er en avansert kopi og tro mot konseptet bak første generasjons Ford Mustang som tok USA med storm for drøye 50 år siden. Den ble produsert som en sporty bil og til en pris som alle i den voksende middelklassen i USA hadde råd til.

 

Verdens mest solgte

Ford Mustang regnes som den mest ikoniske bilen i hele verden. Etter at sjette generasjon kom på markedet er den verdens mest solgte to-dørs sportsbil. Ford Mustang har en personlighet og utstråling som gjør den til noe helt spesielt. Og er den bilen i verden som har flest følgere på Facebook; åtte millioner.

 

Norges mest sette

Ford Mustang har medvirket i hele 9000 filmer, TV-serier, musikkvideoer og TV-spill. Den var også den mest sette bilen på norske kinoer i fjor hvor den hadde hovedrollen i «Børning».

I fjor kunne den for første gang kjøpes hos Ford-forhandlere i Europa.  Det førte til at en halv million mennesker konfigurerte sin egen nye Mustang på nettet den første måneden den kunne bestilles i Europa.

 

Skyhøye avgifter

I utgangspunktet er det fortsatt en rimelig bil. Men ikke i Norge hvor myndighetene har en lei tendens til å legge skyhøye avgifter på alt som smaker av fart og moro.

- Jeg trodde ikke jeg hadde råd, men var så betatt at jeg fikk en kollega til å sjekke finansieringen på bilen da jeg hørte den skulle selges. Jeg slo til. Det var innenfor rammene. Jeg sover fortsatt godt og drømmer om de mange turene som venter, forteller Ford-teknikeren.

 

700 000

Det ble ingen V8-er på Sten André. I Norge har den en pris på drøye 1,2 millioner kroner. Men bilen leveres også med en mindre motor, en 2.3-liters firesylindret EcoBoost med 317 hester. Prislappen ligger på drøye 700 000 og oppover avhengig av utstyrslista.

 

Fresk i frasparket

Denne versjonen er riktignok litt tynnere i lyden, men så sparer man altså en halv million kroner. Og har fortsatt en bil som sparker skikkelig ifra og gjør unna 0-100 på kjappe 5.8 sekunder.

- Førsteinntrykket?

- At den spinner lett, svarer 29-åringen.