Slik fungerte sikkerhetssystemene i familiens Ford S-max da bilen var involvert i en kraftig kollisjon på Valderøy utenfor Ålesund.

Noen måneder før ulykken får Stian og familien levert sin helt nye Ford S-max fra Auto 8-8 Vestlandske i Ålesund. Familien på fem er strålende fornøyd med den nye bilen. Familien har tre barn, og to av barna bruker barnesete. Med tre individuelle stoler i midtre seterad tilbyr Ford S-max både god plass og høy komfort for alle fem.

- Med en Ford S-max har vi fått en bil med både god komfort, flott design, god plass, og ikke minst høy sikkerhet, sier Stian. Barn i bil er den mest dyrebare lasten du kan ha, så høy komfort og høy sikkerhet for alle fem var viktig når vi skulle velge familiebil.
 

Ulykkesutsatt kryss:
Stian er yrkessjåfør, og er en av de som har ønsket redusert fartsgrensen forbi et trafikkert veikryss på Ytterland på Valderøy. Siden år 2000 har det vært et tosifret antall ulykker i krysset, og den samme sommeren har Statens Vegvesen gjennomført et strakstiltak for å senke farten fra 80 til 70 km/t i det ulykkesutsatte krysset.

En dag eldstejenta skal spille bortekamp i fotball er Stian sjåfør for henne og tre lagvenninner, og de skal passere det ulykkesutsatte krysset på veg til kamp. Stian er bevisst på å senke farten når de nærmer seg krysset. Bilen som ligger foran dem svinger av til høyre, mens Stian og jentene skal fortsette rett frem.

Alt skjer så utrolig fort:
I det bilen foran svinger av og forsvinner ut i sidesynet, oppdager Stian en møtende bil som plutselig har svinget over i hans kjørebane, og vil krysse veien. Han rekker ikke å tenke annet enn «her går det galt», før det smeller! Bilen hans treffer kontant inn i siden på den kryssende bilen, og sjener ut i grøften. Sammenstøtet var uunngåelig.

«Du ser bilen svinge ut i veien foran deg, og du vet det kommer til å smelle. Mer rekker du ikke tenke», sier Stian. Det som skjer de neste sekundene etter sammenstøtet, husker han lite av.

Aktive og passive sikkerhetssystem
I tidelene før sammenstøtet advarer førerkollisjonsassistenten i Ford S-max sjåføren om at en hindring har kommet inn i veibanen. Samtidig sørger nødbremsassisten for å forberede bremsene på en kraftig brems, og systemet hjelper til med nedbremsingen for å begrense skade.

Et avansert kollisjonsputesystem som omfatter kollisjonsputer for hofter og bryst i forsetene, og sidekollisjonsputer for de to ytterste setene i andre seterad har løst ut. Kollisjonsputene har dempet det kraftige sammenstøtet for alle i bilen. 

Ford S-max har en stiv karosserikonstruksjon som absorberer kollisjonsenergi, samt avansert sete- og setebelteteknologi for å redusere faren for personskade ved en trafikkulykke. Sammenstøtet har vært kraftig, og bilens front er totalskadet. Deformasjonssonene i bilens konstruksjon har fungert helt etter hensikten, og alle kollisjonsputene har løst ut. Sikkerhetskonstruksjonen i karosseriet sørger for at kreftene fra kollisjonen blir ført under bilen, og ut på sidene. Selv om fronten på bilen er trygt flere titalls centimeter inn, er cupèen i bilen så å si intakt.

Ford SYNC med nødhjelpsassistanse:
Noen sekunder etter kollisjonen hører de en stemme snakke til de over bilens høyttaleranlegg. Bilens sikkerhetssystem har selv koblet opp anrop til nødetaten, og informert nødetaten om at det har vært en ulykke. Systemet bruker mobiltelefonen til sjåføren til å foreta et direkte anrop til nødsentralen når bilens kollisjonsputer har blitt løst ut. Via nødanropet får nødetaten beskjed om at det er et automatisk anrop fra et kjøretøy som har vært ute for en kollisjon. Systemet kontrollerer GPS koordinatene til bilen, og informerer nødetaten om hvor kollisjonen har funnet sted. Deretter blir samtalen satt over til personene inne i bilen, slik at nødetaten kan snakke direkte til de som befinner seg i bilen. Systemet kalles Ford nødhjelpsassistanse.

Som yrkessjåfør er Stian trent til å håndtere ulykkessituasjoner. Stian får raskt «summet seg», og får kontakt med alle fire jentene og forsikret seg om at de er ved bevissthet. Alle responderer, og er tilsynelatende uskadd, men de er tydelig preget av å ha vært med i en kraftig kollisjon. Fremdørene på bilen er vanskelig å åpne som følge av det kraftige sammenstøtet. De to i fremsetene får presset opp dørene, og alle fem kommer seg etter hvert ut av bilen for egen hjelp.

Tid er avgjørende:
Som følge av at bilen selv varslet nødetaten sekunder etter at kollisjonen fant sted, er ambulanse, politi og brannvesen på plass allerede etter få minutter. Tiden fra en ulykke oppstår, og til man får varslet nødetatene er svært kritisk ved en alvorlig ulykke. «Tenk hadde vi vært alvorlig skadet og ikke i stand til å melde fra», sier Stian. «Skrekkscenario må være en alvorlig ulykke hvor det er lite annen trafikk og man ikke er i stand til å melde fra selv. I slike situasjoner kan Fords automatiske nødanrop være forskjellen på liv og død. Vi fikk teste systemet i praksis, og det fungerer» sier Stian.


Takker nødetatene for profesjonell og rask hjelp:
Stian er imponert over hvor profesjonelt nødetatene opptrådte i ulykkessituasjonen. Med 112 nødsentralen oppkoblet på telefonen, tok Stian med seg mobiltelefonen ut av bilen, og på sekunder var både brann og ambulansepersonell koblet opp i samme samtalen. På få minutter var et 20 talls tjenestemenn fra politi, ambulanse, lege og brann på plass på ulykkesstedet.

"Alle fra nødetatene visste nøyaktig hva som var sin oppgave. Brannvesen sikret ulykkesstedet. Politiet fikk overblikk over situasjonen, styrte øvrig trafikk og tok nødvendige og rutinemessige kontroller. Ambulansepersonell tok seg av alle de involverte, og fikk raskt overblikk over skadeomfang", sier Stian. 

To personer fra den andre bilen ble fraktet til sykehus i ambulanse, mens de øvrige involverte ble kontrollert av helsepersonell på stedet.


Heldigvis kun lettere skadet.
Alle de fem i S-maxen kom uskadd fra ulykken. Blåmerker og ømme muskler vitner likevel om hvilke enorme krefter som har vært i sving. Etter å ha blitt kontrollert av lege på stedet, kan alle de tre jentene som satt i baksetet reise hjem til sine kjære. Stian og datteren kjenner noe smerter i en hånd og i en fot, og blir derfor bedt om å reise til sykehuset for å ta en rutinemessig røntgenkontroll.

Fra sykehuset får de beskjed om at det har gått bra med alle de involverte. De to personene fra den andre bilen ligger til overvåkning på sykehuset over natten, mens røntgenbildene av Stian og datteren viser at de kun er litt mørbanket.

Merket som Stian har fått etter sikkerhetsselen over bryst og mage vitner om hvilke krefter som har vært i sving. Kombinasjonen av en trygg bil med Fords aktive og passive sikkerhetssystemer, redusert fartsgrense og at alle brukte setebelte, gjorde at man heldigvis unngikk personskader i denne trafikkulykken.
 

Vil du lese mer om de mange sikkerhetssystemene til Ford kan du følge lenken her.