Norden Overland Expedition 2017!

Hva er det som driver en person til å legge ut på en slik ekspedisjon? En mann, en bil, og helt alene. «Eventyrlyst, nysgjerrighet og et en brennende trang til å utforske naturen» kommer kontant fra Ronny Justsen fra Brattvåg. Om få dager legger han ut på et fire måneder langt eventyr!

Det nærmer seg avreise

Det er midten av februar, rufsete og småsurt i været, og ekspedisjonsstart er allerede utsatt et par uker. Fergebilletten med Smyril Line er for lengst booket, og Ronny har derfor ingen tid å miste. Likevel er forberedelser noe av det viktigste før en legger ut på en slik tur, så han må være sikker på at alt er klart før turen kan starte. Vi blir selvsagt nysgjerrig. Hvem er denne karen, og hva er det slags kjøretøy han har?

Eventyrer

Ronny er en erfaren eventyrer. For få år siden, sluttet han i trygg jobb innen IT og telecom, og kjøpte seg seilbåt. Dette ble hans bosted de neste to årene, hvor han reiste på oppdagelsestur langs norskekysten fra Stavanger i sør, til Kristiansund i nord.

Nissan Patrol

Ronny drar ofte på fjellet, både på ski, til fots eller på truger. Da må han ha en bil som takler forholdene, og Nissan Patrol var et naturlig valg. «Jeg plukket ut en bil med godt renomè for denne bruken, og Nissan Patrol er kanskje den aller beste bilen til dette formålet med sin fremragende offroadkapasitet. Den er kraftig bygd og tåler det meste. I Australia så kaller de den bare «tanks», sier eventyreren lattermildt.

Ronny kjøpte bilen i 2015 av en Nissan mekaniker. Det var en litt spesiell bil, som var ombygd av Fjallasport fra Island. De hadde avdeling i Norge frem til 2009 kan Ronny fortelle. Bilen har vinsj og diffsperre, har store offroadhjul, og er perfekt til hans bruk.

Nasjonalparker

Han begynte ganske snart å planlegge besøk i ulike nasjonalparker, og da var han avhengig av å kunne bo i bilen. Han startet derfor med å montere seng i bilen, og gjorde ellers noen enkle modifikasjoner for å kunne overnatte i bilen. Etter en natt på Strynefjellet med 14 minusgrader, konkluderte han raskt med at det kunne være lurt å etterisolere bilen, og få installert en varmer.

Overnatting i nasjonalparkene gav fort mersmak, og planene for Norden Overland Expedition 2017 ble raskt en realitet. Dette ble også starten på det bilprosjektet vi nå ser resultatet av.

Kommunikasjon viktig

Kommunikasjon er en utfordring når man ferdes langt utenfor «allfarvei». Med bakgrunn innen IT og telekom har Ronny fått spesiallaget en dobbel 4G antenne for bedre signalkvalitet, høyere hastighet og lengre rekkevidde. Han tror likevel han vil miste signal i enkelte områder, men regner med å ha brukbar kommunikasjon med omverdenen under mesteparten av ekspedisjonen. Mulighet for nødanrop er selvsagt viktig, og en kraftig VHF/ UHF sender sørger for at Ronny føler seg sikker på å kunne tilkalle hjelp dersom det skulle bli behov for det. Den store klumpete 4G antennen på toppen av skiboksen er et klart signal på at kvalitet og funksjon går foran design når Ronny forbereder seg til ekspedisjon.

Utstyr må på plass

Av annet utstyr har han fått installert DAB+, og to GPS antenner med høy kvalitet for alltid å være sikker på posisjon og reiserute. Han har kartdata fra alle land, og disse er svært detaljerte.

Ronny har installert kjøl/ frys for oppbevaring av mat. Spesielt melk er viktig å ha med, da han spiser en del frokostblandinger og lignende når han er på tur. I fremsetet har Ronny laget et eget klestørkerom. På taket har han solcellepanel, i tillegg til at han har satt inn 4 batterier. Strømanlegget er nøye gjennomtenkt for mist mulig bruk av energi. I bilen er der 12 V til blant annet en kjøl og frys- kiste på 45 liter, han har installert inverter til 230 V, der er 5 V USB uttak, og han har 19 V til blant annet PC. «Det er energikrevende å konvertere først til veksel og deretter tilbake til likestrøm» sier Ronny, om årsak til at han har hele fire ulike spenningssystem installert i bilen.

Norden overland Expedition 2017

23 februar la Ronny Justsen ut på Norden overland expedition 2017. Reiseruten er nøye planlagt, og alene i sin Nissan Patrol skal han utforske de nordiske nasjonalparkene, Færøyene og Island.

På hjemmesiden www.norsenomad.no kan dere følge Ronny på reisen. «Navnet norsenomad betyr stedløs og norrøn» forteller Ronny engasjert.

Ferden går først til nord- Norge, nord- Sverige og nord- Finland hvor Ronny skal oppleve alle de fantastiske nasjonalparkene på nært hold. Her skal han bo og leve i sin Nissan Patrol. I starten av april går ferden sørover til Danmark, og videre med Smyril Line til Færøyene og Island. Fergen ankommer Island 10. april, og Ronny planlegger et to måneders opphold på den vulkanske øya. Ronny har en kompis han kjenner på Island, og sammen skal de utforske den fantastiske naturen øya har å by på. Han har også et håp om at de skal få til noen dager på Grønland.

«Nissan Patrol er jo kjempepopulær på Island», sier Ronny. «Trafikkreglene gjelder overalt. Så lenge du ikke legger igjen permanente spor, kan du kjøre hvor du vil», sier Ronny med et stort smil. Han håper på å kunne sende bilder fra både vulkaner og isbreer, og gleder seg stort til å besøke øya som ligger på den midtatlantiske rygg, 970 kilometer vest for Norge.

Siste «finish» før avreise

Før avreise må Patrolen få ny olje både på motor og gir, og vår Nissan tekniker hjelper gladelig til med «siste finish» før avreise. Etter noen timers «behandling» inne hos vår Nissan spesialist, er Patrolen og Ronny klar for avreise. «Nå er jeg trygg på at Patrolen er rustet for tur før jeg legger ut på den 10 – 12 000 km lange reisen» sier Ronny. Han har lovet oss både bilder og oppdateringer fra turen, og vi skal selvsagt følge eventyrerern Ronny og hans Nissan Patrol under hele Norden overland expedition 2017.

God tur Ronny!